torsdag 15 maj 2014

Pluggro - inte med hantverkare hos grannen

Den dagen jag bett gubben ta barnen till dagis så jag skulle få sova lite eftersom jag suttit uppe till halv två på natten för att slutföra rapporten ... DEN DAGEN. Då börjar grannarnas hantverkare med slagborren och väcker mig. Grrr. Nåja, jag skulle ju ändå inte sova bort hela dagen. Klockan är ju snart åtta. Ojojoj. Skynda skynda ... OBS! Ironi!

Jag satte mig och pluggade, det gick jättebra och jag fick verkligen en massa gjort. Vad händer då? Jo, de börjar om med slagborren. I grannens tvättstuga. Som är precis bakom väggen där jag sitter i godan ro med datorn i knät och kaffekoppen balanserande bredvid mig. Herrejösses, jag lyfte en meter! Det lät som om de borrade sig genom väggen.

Det ljudet ... Det l-j-u-d-e-t! DEEEET LJUUDEET!! Man tappar sinnesnärvaron för mindre, alltså. I och med min hypotyreos har jag blivit extra ljudkänslig. Speciellt höga, skarpa ljud. Hmm ... Min energi fullkomligen rinner ur mig av höga ljud, så jag tappade snart humöret.

I uthuset har jag ett par Peltor Bullseye, värsting-hörselkåpor. De hjälpte inget alls. Fick dock ett tips från en kompis att ha kåpor OCH lurar med musik i innanför. Bra att veta till nästa gång, själv tänkte jag inte så långt ...



Jag gick och ringde på för att fråga hur länge de tänkte fortsätta, om det var enstaka hål de behövde göra eller om det var ett mer omfattande arbete. Om det sistnämnda hade jag blivit tvungen att ta mitt pick och pack och bege mig någon annanstans. Var vet jag dock inte, gubben hade bilen. Givetvis hörde de inte ringklockan.

Jag gick tillbaka in, tårarna sprutade av frustration och trötthet, och jag försökte hitta någonstans där det inte lät lika mycket. Altanen! Framsidan eller baksidan, då? Gick ut och lyssnade, när en annan granne kom förbi. Han har aldrig sett mig annat än glad och pigg, så han frågade hur det var med mig. Jag gnällde förstås från mig så gott jag kunde, och han höll med om att ljudet är förfärligt.

När jag bestämt mig för altanen på baksidan tog jag ut datorn och grejerna, men kom på att altandörren säkert stod öppen hos grannarna, så jag gick dit. Jo, mycket riktigt. Jag klev på och hittade hantverkarna. Till min stora glädje meddelade de att strax var helt klara. Max en halvtimme! Det var som bomull för mitt vid tillfället trasiga sinne. Jag gick tillbaka in till mig, tog in grejerna och väntade in tystnaden.

För saken skull vill jag bara nämna att jag absolut inte hade något emot att de använde slagborr. Det kanske var lite onödigt att dra igång den så tidigt, men en vardag är de flesta folk vakna då ändå. Men, om jag hade vetat deras slagborrsplaner hade jag haft en möjlighet att planera om min dag. Jag hade till exempel inte förlagt min sovmorgon till just idag. Jag hade också kunnat åka med gubben in till stan och sätta mig på skolan och plugga. Det hade gått precis lika bra - bara jag hade vetat om det!

Men, nu sitter jag och njuter av tystnaden igen. Det är ju bra härligt med tystnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar